Optimaliseer je website voor een hogere conversie

Optimaliseer je website voor een hogere conversie

Conversie staat letterlijk voor omzetting. In de online marketing staat conversie voor de bezoekers op jouw website die een gewenste handeling uitvoeren, uitgedrukt in een percentage. Je hebt dus een vooropgesteld doel, zoals een x aantal aankopen of inschrijvingen op de nieuwsbrief. Hoe vaker dit doel behaald wordt, hoe hoger de conversie(ratio). Gemiddeld ligt de conversieratio voor bijvoorbeeld een webshop tussen de 4-6%, dit betekend dat 96-94% van de bezoekers zonder gewenste handeling de website verlaat. Door je website te optimaliseren kan je de conversieratio verhogen. Door middel van deze stappen, weet jij hoe!

Stap 1. Kwaliteitsonderzoek

De eerste stap in het kwaliteitsonderzoek is het onderzoeken van je bestaande website. Dit kan op verschillende platforms zoals Hotjar of Google Analytics. Hier kan je onderzoek doen naar onder andere de laadsnelheid, bezoekersgedrag of pagina’s die minder presteren. Het 7-in-1 pakket van Hotjar geeft de mogelijkheid om door middel van heatmaps, sessieopnames, surveys en conversiefunnels uitgebreid het gedrag van je bezoeker analyseren.

Stap 2. Testfase

Wanneer je het onderzoek afsluit kan je door naar de testfase. Vaak komen er uit de onderzoeken veel gegevens, maar waar nou precies de fout of verbetering zit is vaak lastig vast te stellen. De volgende stap is dan ook het opstellen van een aantal hypotheses en deze te testen. Denk hierbij aan kleurgebruik, titels van pagina of het verschuiven van knoppen. Een veel gebruikte tool hiervoor is de A/B test. Hierbij worden er twee versies van je website live gezet. De helft van je bezoekers krijgt de ene website te zien, de andere helft de ander. Door de conversieratio van beide websites te vergelijken, kom je er achter welke versie het meest effectief is. De bekendste tools voor A/B testing zijn Google Optimize en Visual Website Optimizer.

Stap 3. Conversie optimalisatie (CRO)

Als je de eerste stappen doorlopen hebt, is het tijd voor de conversie optimalisatie. Er zijn veel manieren om de conversie van jouw website te optimaliseren, een aantal punten vormen de basis.

USP’s: de Unique Selling Propositions van je bedrijf, denk hierbij aan een snelle levertijd, 27/4 bereikbaarheid voor klanten of heb je een prijs gewonnen voor één van je projecten? De USP’s maken duidelijk waarom de klant voor jou moet kiezen en niet voor de concurrent.

Call-to-action: Met een call-to-action kan je op je website de bezoeker aan sporen om een handeling te doen. Dit kan een aankoop zijn, maar ook het inschrijven op de nieuwsbrief of het achterlaten van gegevens.

Webdesign: Een belangrijk onderdeel van je website is het design. Dit kan de bezoeker direct afschrikken óf overtuigen. Heb je hier zelf niet de skills voor in huis, huur hier dan een goed internetbureau voor in. Zij kunnen er ook voor zorgen dat je website zonder problemen werkt.

Afbeeldingen: Door de afbeeldingen op je website te optimaliseren, komt je product beter over bij de klant. Heb je productfoto’s op je website staan? Vergeet dan ook geen foto’s te plaatsen waarbij het product in gebruik is, bijvoorbeeld in combinatie met een model. Zo komt je product tot leven. Ook wanneer je een dienst aanbiedt in plaats van een product, is het belangrijk om aandacht te besteden aan de juiste afbeeldingen om aan de bezoeker duidelijk te maken welke dienst je aanbiedt.

Leesbaarheid teksten: Hierbij gaat het niet om spellingfouten (deze zijn natuurlijk sowieso uit den boze), maar over hoe fijn de tekst leest. Is het een goedlopend verhaal en wordt de bezoeker enthousiast over wat je te vertellen hebt? Dit is een investering die je zeker terug gaat zien in de verkoopcijfers. Breng focus aan in de titels, ondertitels en teksten. Let bij het schrijven van je teksten ook op de zoekwoorden voor je SEO.

Conclusie

Blijf kritisch en blijft testen! Wat voor een bepaalde website werkt, hoeft voor jouw website niet te werken. Conversie optimalisatie in een doorlopend proces, wat tijd en energie kost. Is dit als MKB-er lastig? Schakel dan de hulp in van een bureau die je hierbij kan helpen.

Geen reactie's

Geef een reactie